Autor: advokat Predrag Savić
Preuzmi: Zakon o vraćanju oduzete imovine i obeštećenju Preuzmi: Obrazac zahteva za restituciju Preuzmi: Spisak Pošta – Restitucija |
Povezane teme |
Dugo očekivani početak denacionalizacije u Srbiji, kao i njena efikasnost i uspešnost, ponajviše će zavisiti od Agencije za restituciju, čija će najveća boljka biti – zavisnost od izvršne vlasti!
Na osnovu člana 51. Zakona o vraćanju oduzete imovine i obeštećenju osniva se Agencija za restituciju, radi vođenja postupka i odlučivanja o zahtevima za vraćanje imovine, kao i radi isplate novčane naknade i obeštećenja. Agencija je obavezna da objavi u roku od 120 dana od dana stupanja na snagu Zakona o vraćanju imovine i obeštećenju poziv za podnošenje zahteva za vraćanje imovine u najmanje dva dnevna lista, koji se distribuiraju na celoj teritoriji Republike Srbije, kao i na zvaničnom veb sajtu ministarstva nadležnog za poslove finansija i Agencije. Zakon je objavljen u Službenom glasniku 28. septembra 2011. godine, a stupio je na snagu osam dana po objavljivanju.
U pitanju je posebna državna, javna, upravna organizacija , koja obavlja zakonom poverene zadatke na osnovu javnih ovlašćenja, ali je odmah uočljivo da će ista biti zavisna od Vlade, jer ona je ta koja imenuje članove Upravnog odbora i direktora Agencije. Bolje rešenje je bilo da to čini Skupština Srbije, jer to bi značilo za nijansu veću nezavisnost i samostalnost u radu tako bitnog organa. Iz prkase se zna, da kada zakonodavna vlast imenuje i razrešava fukcinere upravnih organizacija, one su znatno efikasnije, hrabrje i bolje rade, negoli kada nad njima neposrednu kadrovsku vlasta ima Vlada. Uticaj izvršne vlasti na njoj zavisne organe je dokazano mnogo veći, što ne retko dovodi do raznih nezakonitosti i zloupotreba!
Agencija posluje u skladu sa propisima o javnim agencijama, ima svojstvo pravnog lica, sa pravima, obavezama i odgovornostima utvrđenim zakonom i Statutom, kao najvišim pravnim aktom ovog pravnog lica.
Sedište Agencije je u Beogradu. Agencija ima područne jedinice u Beogradu, Kragujevcu, Nišu i Novom Sadu, koje se osnivaju za teritoriju opština prema propisima kojima se uređuje regionalni razvoj.
Ako je suditi po odredbama Zakona o vraćanju oduzete imovine i obeštećenju ova Agencija nema nikve veze sa već postojećom Direkcijom za restituciju osnovanom Zakonom o vraćanju (restituciji) imovine crkvama i verskim zajednicama, usvojenim 2006. godine. Osnivanjem Agencije za restituciju prestaće potreba za postojanjem pomenute Direkcije. Jer u Zakonu o vraćanju imovine i obeštećenju, kojim se uvodi opšta denacionalazicija, predvidjeno je, da Agencija obavlja poslove koji se odnose na sprovođenje zakona i zakona kojim se uređuje vraćanje imovine crkvama i verskim zajednicama, i to:
- vodi postupak i odlučuje o zahtevima za vraćanje imovine, odnosno obeštećenje;
- pruža stručnu pomoć podnosiocima zahteva i obveznicima vraćanja;
- vodi evidencije propisane zakonom;
- izveštava Vladu godišnje, preko ministarstva nadležnog za poslove finansija, o obavljenim poslovima iz svoje nadležnosti;
- obavlja druge poslove propisane zakonom.
Sredstva za rad i osnivanje Agencije obezbeđuju se iz budžeta Republike Srbije, donacija i drugih oblika bespovratnih sredstava ii drugih izvora.
Organi Agencije su: upravni odbor i direktor.
Članove Upravnog odbora i direktora imenuje i razrešava Vlada na period od pet godina.
Lice koje može ostvariti pravo na vraćanje imovine i obeštećenje u skladu sa ovim zakonom, ne može biti direktor, odnosno član Upravnog odbora Agencije, čime je isključen eventalni sukob interesa
Upravni odbor ima predsednika i četiri člana. U nadlešnosti Upravnog odbora nije izbor i drektora Agencije, njegov najvažniji posao je donešenje Statuta Agencije. U članu 57. Zakona o vračanju imovine i obeštećenju propisano je da Upravni odbor usvaja i finnasijske izvšteje i akte i donosi planove rada Agencije.
Statut je osnovni opšti akt Agencije, koji sadrži odredbe o delatnosti Agencije; načinu obavljanja poslova; organima, organizacionim jedinicama i njihovom delovanju;zastupanju; pravima, obavezama i odgovornostima zaposlenih; postupku saradnje sa organima teritorijalne autonomije i lokalne samouprave; drugim pitanjima od značaja za rad Agencije.
U prvostepenim postupcima o zahtevima za vraćanje imovine Agencija će postupati po osnovu odredbi Zakona o opšte upravnom postupku. Pravila opšte upravnog postupka su manaje efikasna od na primer pravila parničnog postupka. Upravni organi i organizacije , često odredbe iz opšte upravnog postupka volutaristički tumače i primenjuju, pa je stoga opravdana i primedba da je postupak povraćaja imovine trebalo poveriti sudskim organima, na primer vanparničnim odeljenjama, u kojima se shodno primenjuju procesna pravila iz Zakona o o parničnom psotuku, kao što je to slučaj kod odredjivanja pravične naknade u vezi eksproprijacije!
Dobro je što će protiv odluka Agencije biti žalba Ministarstvu, a potom upravna tužba ! Na kraju portiv odluka Upravnih suda uvek moguće podneti ustavnu žalbu, a potom i predstavku Evropskom sudu za ljudksa prava u Strazburu!