Poštovani,
Prilikom iznajmljivanja kuće, stana, uvek je poželjno zaključiti pisani ugovor o zakupu radi preciznijeg utvrđivanja prava i obaveza obe strane. Njime se bliže uređuju brojne pojedinosti, koje olakšavaju normalnu saradnju između zakupca i zakupodavca, a između ostalog, služi i kao dokaz pred sudom u slučaju spora. Međutim, prema odredbi čl. 73. Zakona o obligacionim odnosima, ugovor za čije se zaključenje zahteva pismena forma smatra se punovažnim iako nije zaključen u toj formi ako su ugovorne strane izvršile, u celini ili u pretežnom delu, obaveze koje iz njega nastaju.
Ovim zakonom predviđa se da je zakupodavac dužan održavati stvar u ispravnom stanju za vreme trajanja zakupa i radi toga vršiti potrebne opravke na njoj( čl. 570. Zakona o obligacionim odnosima). Takođe, on je dužan naknaditi zakupcu troškove koje je ovaj učinio za održavanje stvari, a koje bi on sam bio dužan učiniti, to znači da bi Vi mogli popraviti stvar o svom trošku, a potom zahtevati od zakupodavca da Vam isplati taj iznos odnosno odbije od kirije.
Što se tiče troškova sitnih opravki izazvanih redovnom upotrebom stvari, kao i troškova same upotrebe, oni padaju na teret zakupca, tj. Vas. Zakonodavac ne navodi izričio šta se podrazumeva pod sitnim opravkama, ali pretpostavljamo da je između ostalog reč i o opravci televizora, vodokotlića, itd.
Shodno članu 571. ZOO, ukoliko potrebne opravke zakupljene stvari ometaju njenu upotrebu u znatnoj meri i za duže vreme, zakupac može raskinuti ugovor, a ima pravo i na sniženje zakupnine srazmerno ograničenju upotrebe stvari zbog te opravke. U svakom slučaju imate pravo na naknadu štete.
S poštovanjem,
Mladi Pro Bono